Není tajemstvím, že se většina lidí aktuálně snaží o takzvaný udržitelný život. Při nakupování prakticky všeho se dává přednost spíše kouskům, za kterými stojí čeští nebo slovenští designéři a kteří jsou zárukou toho, že kousky nebyly vyrobeny za nedůstojných a neférových podmínek. Jenže pak je tady e-shop s oblečením Shein, který doslova zničil tuto touhu. A, jak říkají mnozí jazykové, dokud zde tento internetový fast fashion bude, udržitelná móda bude nadále nesplnitelným snem.
Více jak deset let na scéně
Není to tak dávno, co jsme se upínali k e-shopům tylu Aliexpress nebo Ebay. Poté jsme se na nějaký čas uchýlili k udržitelné módě a řešilo se, že je to jednoznačně ten správný krok kupředu. A potom přišel Shein. Tedy, tento internetový fast fashion obchod zde je už od roku 2010, ale nějak jsme k němu netíhli jako k ostatním zmiňovaným e-shopům, kde se nejen oblečení dalo koupit za skutečně krásné peníze.
Od ostatních podobných čínských továren se však v mnohém lišil. Například švadlenám i ostatním pracovníkům bylo zaplaceno včas, což bylo tehdy poměrně vzácné. Firma navíc neprodávala zboží v místě původu, ale orientovala se už od počátku na mezinárodní trh. Zejména v posledních letech se však e-shop raduje s milionových obratů.
Shein pohotově reaguje na poptávku trhu
Nabízí se otázka, proč se právě tomuto fast fashion obchodu tak daří na rozdíl od ostatních zmiňovaných e-shopů, o kterých nyní prakticky neslyšíme. Důvod je prostý – na rozdíl od nich se totiž orientuje na to, co chce trh. Velmi pohotově a rychle reaguje na poptávku trhu. Umí to díky systému LATR, pomocí kterého je řízený.
Tento systém funguje na principu malých a středních továren, s nimiž se neustále komunikuje. Výrobci jsou napojení i na Google Trends čili se může skutečně ihned reagovat na to, co lidé chtějí, co aktuálně vyhledávají, po čem je největší poptávka. A tím se dostáváme k oněm raketově rostoucím obratům, které jsou nyní až takové, že z nich zrak přechází.